Een kampverslag naar Texel van het kOsh campus Collegestraat in Herentals

Terug naar overzicht

Herentals, 18 oktober 2016

Maandag 12 april
Om te vertrekken, verzamelden we eerst allemaal aan het pleintje op de Molenvest. Ons vertrek was gepland rond 10 uur. Nadat we alle koffers hadden ingeladen in de bus, mochten we instappen en konden we vertrekken. Spijtig genoeg was onze begeleider, meneer Jacobin, het dagelijkse vieruurtje vergeten. De enige oplossing was dus een kleine omweg langs zijn huis. We hebben hier een vijftal minuutjes gepauzeerd en toen vervolgden we onze reis richting Nederland. Halverwege zijn we nog een keer gestopt langs een wegrestaurant om daar een lunch te nemen. Eindelijk aangekomen in Den Helder, de plaats waar de overzetboot vertrok, moesten we nog maar een kwartiertje varen en toen kwamen we eindelijk aan op Texel.

We reden naar hotel De Kievit om daar onze koffers snel uit te pakken en eventueel ons vieruurtje op te eten. Tegen 15 uur vertrokken we richting Maarten Boom, een bekende Texelse strandjutter. Dit is een man die heel het strand rondgaat om (waardevolle) spullen te zoeken. Hij vertelde ons vele spannende verhalen over wat hij allemaal al had meegemaakt.

Daarna zijn we teruggereden naar ons hotel om daar te genieten van een heerlijke maaltijd. Uiteindelijk zijn we ‘s avonds tegen 21 uur nog een strandwandeling gaan maken van 4 à 5 kilometer. Daarna zijn we teruggereden naar ons hotel voor een goede nachtrust.

Dinsdag 13 april
Dinsdag was de heuse ‘fietsdag’. Meneer Jacobin had voor de huur van de fietsen gezorgd en toen iedereen er een had, konden we vertrekken. Na een toffe tocht door het Texelse landschap stopten we voor het eerst bij ‘De Slufter’. Dit is een heel mooi natuurgebied dat dynamisch is, de ene dag staat het hele gebied onder water, op een andere dag kan het zijn dat je er gewoon doorheen kan wandelen. Wij hadden het geluk dat alles open was, en zo konden we beginnen aan een tocht door het gebied. De tocht was opgesplitst in twee activiteiten: een tocht door het landschap met een onderzoek van de lokale planten en vissen in een soort ‘rivier’. Bij die laatste konden we kleine visjes vangen, maar in onze groep hadden we een beetje pech omdat we vrij veel slib vingen. Bij het restaurantje hebben we nog ons middagmaal genomen en daarna zijn we doorgereden naar de luchthaven van Texel waar we een luchtdoop konden meemaken. Iedereen werd in groepjes verdeeld van drie of vijf personen, afhankelijk van het vliegtuig waarmee we gingen vliegen.

Daarna gingen we terug naar het hotel en na de maaltijd begonnen we aan de quiz. Deze was volledig gemaakt door onze twee jongste begeleiders, Dries en Jef. Zoals verwacht werd het heel tof en waren de groepjes goed ingedeeld. Iedereen wist wel een van de antwoorden, zodat we allemaal aan elkaar gewaagd waren. Na de quiz mochten we nog even in de bar blijven om vervolgens terug te keren naar onze kamers en aan een rustige nacht te beginnen.

Woensdag 14 april
Op woensdag zijn we in de voormiddag naar Ecomare gegaan, een soort museum waar men onder andere zeehonden opvoedt. Om 11 uur werden ze gevoederd, dit was een spektakel dat niemand wilde missen: zeehonden die raceten om zo snel mogelijk bij een stukje vis te komen om die vervolgens te kunnen opeten. We keken allemaal met open mond naar dit mooie gebeuren. In de namiddag zijn we gaan wadlopen. Allemaal goed aangekleed met stevige laarzen en een dikke jas om ons te beschermen tegen de wind, zijn we vertrokken. Er ging gelukkig een gids met ons mee die ons nog extra uitleg gaf over het wad. Ook over de kleine diertjes die daar leefden, kon zij ons veel vertellen. Ook zijn we aan de sluis nog gaan vissen op krabben, onze gids had hengels bij zich waaraan we een stukje vis konden hangen. Als we een krab gevangen hadden, konden we onze hengels ophalen en de krab veilig in een bakje met water leggen. Daarna gingen we terug naar het hotel voor het avondeten om daarna aan de dropping te beginnen.

Voor de dropping moesten we ons verdelen in groepjes van ongeveer vijf leerlingen. Daarna werd elk groepje op een andere locatie afgezet, de een wat dichter bij het hotel dan de ander. Toen we afgezet werden, moesten we zorgen dat we de weg naar het hotel terugvonden door het bijvoorbeeld te vragen aan mensen die we onderweg tegenkwamen. Toen we in het hotel waren aangekomen, kregen we allemaal een lekkere hotdog. Daarna kregen we nog even tijd om wat rond te hangen in het hotel en toen moesten we terug gaan slapen.

Donderdag 15 april
Donderdag, de laatste volledige dag op Texel, gingen we in de voormiddag varen met de garnalenboot TX 10. Deze lag in de haven van Oudeschild, een dorpje op het eiland. Toen we vertrokken waren, vaarden we eerst een stukje op zee om later de netten uit te laten. Na een kleine 20 minuten met de netten uit, haalde men ze terug op en bekeken we de vangst. We hadden heel veel geluk met de vangst, zeiden de schippers. We lagen op een plaats met uitzicht op een zandbank waar allemaal zeehonden lagen. De dag ervoor waren we wel al in Ecomare geweest waar we enkele zeehonden hadden gezien, maar dit waren er echt heel veel. Het was dan ook een heel mooi uitzicht.

“De fuif, het hoogtepunt van onze Texelreis!”

Toen we terug aangekomen waren in de haven van Oudeschild, reden we naar een ander dorpje genaamd De Koog. Hier konden we weer een klein uurtje rondlopen of iets gaan eten. Daarna zijn we naar het plaatselijke subtropisch zwemparadijs gereden, zodat we daar een anderhalf uurtje ons konden uitleven in het zwembad. Luc, Ludo en Hilde gingen niet mee in het water. Meneer Jacobin was namelijk achtergebleven in de haven van Oudeschild om daar de TX 20 te nemen omdat hij eventueel van plan was volgend jaar niet meer de TX 10, maar de TX 20 te nemen. Gelukkig waren onze twee andere begeleiders, Dries en Jef, wel meegegaan. Na de nodige plaagpartijen was het alweer tijd om te vertrekken, ditmaal naar Den Burg. Dit was zowat de enige stad op Texel. Er was een heuse winkelstraat met leuke snoepwinkeltjes en cafeetjes. Hier mochten we een dik uur blijven, waarna we terug naar de bus moesten. Daarna reden we terug naar het hotel om te eten en ons klaar te maken voor het hoogtepunt van de Texelreis: de FUIF!

Dit vonden we allemaal heel tof natuurlijk. Met onze twee professionele DJ’s Jef en Dries werd het echt ‘een dik feestje’. Er werd heel wat afgedanst, gezongen en vooral zot gedaan. Maar aan alle mooie liedjes komt een einde, als ook aan onze fuif, spijtig genoeg. Rond 12 uur moest iedereen terug naar z’n kamer om te gaan slapen, voor de laatste keer op onze Texelreis.

Vrijdag 16 april
Nadat we onze koffers hadden ingepakt (wat soms heel moeilijk bleek door de rommel die we in de week verzameld hadden) konden we ze in de bus laden. Daarna nog snel even ontbijten om daarna afscheid te moeten nemen van de hotelbaas en het eiland. We hadden de overzetboot om 10 uur en na opnieuw een kwartiertje varen kwamen we weer aan op het vasteland. Daarna vervolgden we onze reis richting huis, maar met een tussenstop in Madurodam. Dit is een voorstelling van Nederland, met allemaal mini-gebouwen. Een beetje zoals in Brussel, maar daar staat Europa in het klein afgebeeld. Hier kregen we als warme maaltijd lekkere frietjes (wat we overigens in die week al heel vaak hadden gegeten, maar het blijft natuurlijk smaken). Dit viel bij iedereen goed in de smaak en toen we klaar waren met eten, mochten we nog ongeveer twee uur rondlopen op het terrein. Dit was natuurlijk heel indrukwekkend, sommige gebouwen leken als twee druppels water op hun echte versie. Er waren onder meer de luchthaven van Schiphol, de Efteling maar ook onze overzetboot naar Texel in het klein te bezichtigen. Omstreeks 15 uur moesten we terug naar de ingang komen om verder naar huis te rijden.

We waren van plan om op de plaats van vertrek, de Molenvest aan het College, terug te komen maar dit was helaas niet mogelijk door de festiviteiten in Herentals vanwege van het 800-jarig bestaan van de stad. Toen werd er op het laatste moment nog beslist om naar ons busbedrijf, De Duinen, te rijden. Rond 17.30 uur waren we veilig en wel terug in Herentals.

Natuurlijk was er ook een Texelreünie, die plaatsvond op vrijdag 30 april. Hier werd iedereen die deelnam aan de reis, inclusief de ouders van de deelnemers, voor uitgenodigd. Op deze reünie werden alle foto’s getoond die gemaakt waren tijdens de reis en werd ook de film die meneer Jacobin van de reis had gemaakt, afgespeeld. Het was weer een leuke avond waarop we nog eens goed konden lachen om de stommiteiten die we toen begaan hadden.

Met speciale dank aan Kristof Buts, klas 2MWC van kOsh campus Collegestraat in Herentals (België).

advertentie
Werkweek #16
Werkweek.nl is het online platform van het magazine Werkweek, sinds 1994 hèt gratis ideeënbron voor het organiseren van buitenschoolse activiteiten.