Valkuilen en succesfactoren buitenlandse schoolreizen

Valkuilen en succesfactoren buitenlandse schoolreizen

Terug naar overzicht

Breda, 11 september 2014

Na ruim 5.000 georganiseerde schoolreizen maakte Travel Inventive de balans op. Als buitenlandse schoolreisspecialist deden zij onderzoek naar de valkuilen en succesfactoren van een buitenlandse schoolreis. Op basis van interviews met docenten, persoonlijke ervaringen en een optelsom van reisevaluaties deelt Travel Inventive met Werkweekmagazine haar ervaringen.

Valkuil 1 Te laat starten met de voorbereiding
Tijd die we nemen is tijd die ons iets teruggeeft
De populariteit van de grote steden stijgt enorm. Ruim 50% van de schoolgroepen reist in een paar populaire weken naar dezelfde Europese steden. Door deze enorme piek staan prijzen en beschikbaarheid steeds meer onder druk. Accommodaties en populaire musea worden overvraagd. In Parijs, Berlijn en Londen boekt Travel Inventive de populaire accommodaties ruim een jaar vooruit. Wie later komt, doet concessies! Tip: plan direct na terugkomst de nieuwe reisperiode voor het komende jaar.

Valkuil 2 De hele reis klassikaal maken
Keer op keer plannen docenten een gezamenlijk overvol programma. Leerlingen sjokken massaal achter de docenten aan. De aandacht verslapt omdat leerlingen geen keuzes hebben gemaakt op persoonlijke interesses. Maak geen keuzes voor de leerlingen, maar maak de eigen keuzes van de leerlingen leidend. Vermijd ook het reizen per touringcar door de stad. Het drukke verkeer zorgt voor veel onnodig tijdverlies. Tip: splits de groep in kleine groepjes onder begeleiding van één docent en ontdek zo de stad.

Valkuil 3 Te weinig variatie
Afwisseling is het wezen van vermaak
Afwisseling is de sleutel tot succes. Regelmatig ontvangt Travel Inventive programma’s van docenten die overlopen van het bezoek aan musea. Leerlingen hebben nauwelijks tijd om op adem te komen. Docenten gaan voorbij aan de interculturele mogelijkheden die de stad biedt en de persoonlijke interesses van de leerling. Actief verkennen bevordert de zelfstandigheid van de leerlingen en versterkt de beleving. Tip: Beloon positief gedrag van leerlingen aan het einde van de reis met een middag shoppen of een avond in de disco. Succesvolle afsluiting verzekerd.

Travel Inventive herkent genoemde valkuilen. Op basis van ruime ervaring adviseert zij docenten over de succesfactoren van een geslaagde schoolreis. Een goede schoolreis valt of staat met de juiste inzet van onderstaande succesfactoren: Prepareren, Participeren en Praten. Als deze elementen goed op orde zijn, is de basis voor een goede schoolreis gelegd…

Prepareren – Succesfactor 1
Succes is afhankelijk van goede voorbereiding. Zonder die voorbereiding is falen een feit.
Begin de reis in de klas. Met de juiste voorbereiding steken leerlingen dubbel zoveel op. Bereid als docententeam gezamenlijk de reis voor. Zo voelt iedere docent zich verantwoordelijk en betrokken. Geef ook leerlingen de deelverantwoordelijkheid voor een stukje van de reis. Met de juiste voorbereiding voorkom je verrassingen op bestemming.

Participeren – Succesfactor 2
Wat men moet leren doen, leert men door het te doen - Aristoteles
Maak leerlingen organisatoren, initiators of gids. Betrek ze bij de reis. Dan wordt de schoolreis geen consumeren, maar participeren. De ervaring van Travel Inventive leert dat het motiveren en prikkelen van de leerlingen voorafgaand aan en tijdens de reis het succes van de schoolreis bepaalt. Actieve en betrokken leerlingen zijn fantastische reisgenoten. 

Praten – Succesfactor 3
Misverstand, de meest voorkomende vorm van communicatie
Constructief overleg met collega-docenten, chauffeurs en leerlingen is cruciaal. Chauffeurs zijn professionals die veel waarde aan de reis kunnen toevoegen. Betrek de chauffeur vanaf de start van de reis bij het programma. In goed overleg is de chauffeur tot veel meer bereid. De praktijk leert keer op keer dat chauffeur, leerlingen en docenten onvoldoende op de hoogte zijn van onderlinge verwachtingen. Collega-docenten en leerlingen presteren beter als ze weten wat er van hen verwacht wordt.

En dan ver weg van de dagelijkse schoolomgeving ontstaat de verbinding die docenten keer op keer noemen. De bijzondere groepsband die op reis ontstaat wordt door 75% van de docenten genoemd als belangrijkste herinnering aan die bijzondere schoolreis.

Meer weten over de valkuilen en succesfactoren van een schoolreis? Informeer via Travel Inventive.

Werkweek #16
Werkweek.nl is het online platform van het magazine Werkweek, sinds 1994 hèt gratis ideeënbron voor het organiseren van buitenschoolse activiteiten.

© Werkweek 1994-2017

Like, volg of tweet werkweek.nl

Powered by Publi House - bureau voor communicatie- & uitgeefprojecten | Schoolreis.nl op Google+