Peter Labee en Kristan Kobs brachten met zo’n veertig medeleerlingen van het Christelijk Lyceum een bezoek aan Genève in Zwitserland. De schoolgroep bestond uit twee delen; de leerlingen aardrijkskunde en de leerlingen natuurkunde en techniek. De laatste groep bezocht de Europese Organisatie voor Nucleair Onderzoek: CERN. “Het was moeilijke materie en als we het niet zelf hadden gezien, zouden we de stof nauwelijks kunnen begrijpen,” aldus Peter die absoluut verder wil in de techniek.
De twaalf leerlingen met natuurkunde en techniek van het Christelijk Lyceum in Veenendaal mochten zelf uitzoeken waar de werkweek naartoe zou gaan. Peter: ”Na informatie ingewonnen te hebben, wilden we graag naar CERN, maar die reis was met twaalf leerlingen niet haalbaar en toen heeft een grote groep met aardrijkskunde in het pakket ook Genève uitgekozen voor hun vak. We vertrokken op een maandag met de bus naar Zwitserland en kwamen ’s avonds aan bij de Jeugdherberg. Nadat we onze spullen op de kamers hadden gelegd kregen we een rondleiding door Genève, die zo’n anderhalf uur duurde. Het is een prachtige stad maar we waren moe. De rest van de avond was voor onszelf ”.
CERN
Dinsdagochtend kregen de leerlingen vrij en ’s middags bezochten ze het hoofdkwartier van de Verenigde Naties. “Daarna vertrokken we naar een dorp in de buurt, waar we een Olympisch Museum bezochten. Dat vond ik erg leuk!
Woensdagmorgen gingen we met de natuurkundegroep naar het Natuur Historisch Museum en de aardrijkskundegroep had een andere opdracht. Die middag bezochten we CERN. Twintig Europese landen nemen hieraan deel en hier wordt in een Europees samenwerkingsverband onderzoek gedaan naar elementaire deeltjes. Daartoe worden botsingsexperimenten gedaan waarbij deeltjes eerst in kilometerslange onderaardse tunnels worden versneld tot snelheden die in de buurt komen van de lichtsnelheid.
Na een inleiding werden we daar met een bus rondgeleid, want het is een heel groot complex. Daar ligt een tunnel van circa 18 kilometer lang. Het was ontzettend interessant. Het atoomonderzoek wordt bijvoorbeeld toegepast in ziekenhuizen, zoals bij scans. We hadden de stof echt niet makkelik kunnen begrijpen als we het niet zelf hadden kunnen zien.” Die avond zwichtten de jongens weer voor een voetbalwedstrijd, maar daarna hebben ze gezellig nog wat biertjes gedronken.
"Na het bezoek voelde ik me bevestigd in mijn studiekeuze"
Leerlingen zetten Fontein van Genève aan
“De donderdag was rustig. Onze chauffeur mocht niet rijden in verband met de vereiste rusttijden. Genève heeft een enorm groot fontein van wel zo’n 170 meter hoog. ’s Morgen kregen we daar in rondleiding bij de pompen en dergelijke. Toen mochten, na loting, twee leerlingen de fontein aanzetten. Dat was hartstikke leuk. Genève is een prachtige stad, maar wel erg duur. Op de terugweg bezochten we een chocolaterie, waar we uitleg kregen over hoe het gemaakt wordt en natuurlijk mochten we proeven. Velen hebben er ook wat gekocht. Alles bij elkaar vond ik het een geweldige ervaring en hebben Kristian en ik een verslag gemaakt. Na het bezoek aan CERN voelde ik me wel bevestigd in mijn studiekeuze: de techniek en de toepassingen ervan,” aldus Peter.
Werkstuk maken was leuk na de praktijk
Kristian: “Het maken van het werkstuk was best leuk, omdat we veel dingen in de praktijk hebben gedaan, zoals natuurlijk CERN opzoeken en vooraf de masterclass in Amsterdam. Het onderwerp ‘deeltjes’ was lastig maar wel leuk om te doen. Weten waar het hele universum uit bestaat is altijd leuk en handig om te weten. De bronnen die wij vonden op internet en uit boeken waren in het algemeen duidelijk te volgen. Het enige nadeel was, dat alle termen die hier ter sprake kwamen, volledig nieuw voor ons waren, dus het duurde even voor we het onderwerp goed begrepen. Voor de rest vonden we het een leuk (interessant) thema.”
Namens de schoolreisbegeleiders,
Peter Labee en Kristan Kobs
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van aanbiedingen, speciale acties en schoolreisnieuws!