Column: Goof Lukken (NHTV, Lecturer Leisure & Tourism)

Column: Goof Lukken (NHTV, Lecturer Leisure & Tourism)

Terug naar overzicht

Breda, 13 september 2016

“Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.” (Confucius)


De bovenstaande quote van de Chinese filosoof Confucius geeft al aan wat de kracht is van ervarend leren. Inmiddels werk ik ruim 10 jaar in het hoger toeristisch en recreatief onderwijs en één ding heb ik wel geleerd. Je moet het onderwijs steeds vaker memorabel maken. Op NHTV doen we dat onder andere door praktijk en theorie heel dicht bij elkaar te brengen. We brengen tijdens diverse studiereizen veel bezoeken aan bedrijven en relevante organisaties. Daar horen, maar vooral beleven, onze studenten goede praktijkvoorbeelden. Bovendien ontwikkelen zij een passie voor hun vak.

Naast dat het leerzaam is voor onze studenten, is het vaak ook goed voor ondernemers om een frisse blik van ‘jonge honden’ te krijgen. Ook spelen de studiereizen een belangrijke rol in de teambuilding van onze groepen. Vaak zijn aan onze studiereizen serieuze opdrachten gekoppeld. Het mooiste voorbeeld is misschien wel dat van onze studenten: Attractions & Theme Park Management. Vorig jaar werden zij uitgedaagd door Europapark om in het Nederlandse themadeel van het park een nieuw restaurantconcept te ontwikkelen. Het werd het Molencafé, een restaurant waar bezoekers terecht kunnen voor een typisch deeggerecht van Nederlandse bodem: poffertjes! Afgelopen voorjaar is dit concept werkelijkheid geworden en mochten zij zelf de opening bijwonen. Hun concept, bedacht naar aanleiding van hun studiereis, werd realiteit.

Een ander bijkomend voordeel van onze ‘werkweken’ in het veld, is dat ik en mijn collega’s ook op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Maar vooral zijn de studiereizen inspirerend en leuk. Veel jaloerse vrienden en bekenden zeggen dat ze graag mijn koffer willen dragen. Ze zeggen ‘jij reist zoveel, dat is geen werk’. Ik kan je gerust stellen, het is wel degelijk werk, maar vooral erg leuk werk!

“Je moet het onderwijs steeds vaker memorabel maken.”


Nog steeds geniet ik iedere dag van mijn werkweken en ik hoop dat dit platform een stuk van mijn passie op je overbrengt. Eén ding weet ik zeker: de nieuwe editie van het magazine Werkweek en deze website is ook met passie gemaakt en alle bedrijven en organisaties die erin staan, zullen je met hun gedreven gastvrijheid ontvangen. En de touroperators bedienen je graag met hun specialisme!

Veel succes met het organiseren van jullie ‘memorabele’ uitstap! Goof Lukken



Goof Lukken (44) is Lecturer Attractions & Theme Park Management, Leisure & Tourism aan NHTV, University of applied Sciences in Breda. Daarnaast is hij oprichter van het platform www.vrijetijdskennis.nl (kennis en communicatie over de leukste tijd van je leven) en wordt door media vaak gezien als trendwatcher in leisure en toerisme. In het verleden werkte hij voor o.a. (Safaripark) Beekse Bergen, Dierenrijk, Ecodrome, Het Nederlands Stripmuseum, Sportiom en diverse andere dag- en verblijfsrecreatiebedrijven.



 

Werkweek 2017/2018
Werkweek.nl is het online platform van het magazine Werkweek, sinds 1994 hèt gratis ideeënbron voor het organiseren van buitenschoolse activiteiten.

© Werkweek 1994-2018

Like, volg of tweet werkweek.nl

Powered by Publi House - bureau voor communicatie- & uitgeefprojecten | Schoolreis.nl op Google+
Werkweek.nl maakt gebruik van cookies. Klik onze privacyverklaring voor meer informatie. Sluiten