Column: Een schoolreisje is bij uitstek een dag om je te verwonderen

Den Haag, 16 februari 2017

In de vijfde klas van de lagere school heb ik Rubens ontmoet. Het was tijdens een schoolreisje. Toen ik opgroeide in Zeeuws-Vlaanderen lagen bestemmingen van de jaarlijkse dagtocht vaak net over de grens in België. Meestal gingen de schoolreisjes naar een attractiepark of dierentuin. Slechts één keer had de daguitstap een cultureel thema: het leven en het werk van Pieter Paul Rubens. Laat dat nou net het enige reisje zijn dat ik me goed herinner. Hoe kwam dat?

Als elfjarige jongen kende ik Antwerpen alleen van de Zoo, de Vogelenmarkt en de protserige oude huizen op de markt. Ik had me waarschijnlijk nooit afgevraagd waarom die gevels zo rijk versierd waren of hoe het kwam dat ze goudkleurig waren. Tijdens een schoolreisje werden we ondergedompeld in het leven van Rubens. De zestiende en zeventiende eeuw kregen een gezicht en kwamen daarmee tot leven. We bezochten het Rubenshuis waar hij woonde en werkte, de kathedraal waarvoor hij schilderijen maakte en het Museum voor Schone Kunsten met nog veel meer enorme schilderijen. Het was een goed voorbeeld van hoe je, door storytelling aan de hand van een kleurrijk persoon, een verband kunt leggen tussen verschillende locaties. Een museum was ineens niet meer saai.

Tegenwoordig wordt storytelling veelvuldig gebruikt in de marketing van toeristische bestemmingen. Het brengt je op plekken die je voorheen nog niet kende en zorgt voor een verrijkende ervaring die je je ook nog ruim veertig jaar later herinnert.

Nederland biedt veel rijke ervaringen om te delen. Neem Van Gogh. Iedereen kent zijn kleurrijke schilderijen van zonnebloemen en landschappen die te bewonderen zijn in het Van Gogh Museum. Door de passie voor de schilder als uitgangspunt te nemen, ontdek je ook de plekken in Brabant waar hij opgroeide en zijn eerste schilderijen maakte. En je leert hoe, door de verzamelzucht van een gefortuneerde dame, de op een na grootste Van Goghcollectie is ontstaan in het Kröller-Müller Museum.

De komende jaren wil NBTC Holland Marketing meer bijzondere verhalen over Nederland vertellen. Nederland Waterland brengt je naar de Deltawerken, Kinderdijk, de Beemster, de polders van Flevoland, Giethoorn, het Woudagemaal en de Afsluitdijk. Het verhaal over de koopvaardij uit de late middeleeuwen komt tot leven in de Gelderse en Overijsselse Hanzesteden. De Gouden Eeuw verbindt Hoorn, Enkhuizen, Middelburg en Dordrecht met steden in de Randstad.

In 2017 wordt het verhaal van een bijzondere kunststroming uit de twintigste eeuw tot leven gebracht die zijn oorsprong vond in Nederland en waarvan nog steeds de impact wereldwijd te zien is in ons dagelijks leven. 100 jaar de Stijl is de aanleiding om het werk van onder andere Rietveld, Van Doesburg, Van der Leck en Mondriaan te (her)ontdekken en de invloed ervan te zien op hedendaagse vormgeving. Door het gedachtegoed van De Stijl als vertrekpunt te nemen wordt de link met hedendaags Dutch Design duidelijk. Uiteraard brengt dit verhaal je naar het Haagse Gemeentemuseum met de grootste Mondriaancollectie, het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht en het mekka van hedendaags design Eindhoven. Maar dit verhaal laat je ook Leiden zien, waar Van Doesburg de kunststroming een naam gaf, en Amersfoort en Winterswijk, met de Mondriaan-erfgoedlocaties.

In Drachten, Eelde en Bergeijk is unieke architectuur te zien van Van Doesburg, Van der Leck en Rietveld en op meerdere locaties in Brabant wordt aandacht gegeven aan hedendaagse vormgeving. Kortom, in 2017 vinden veel bijzondere tentoonstellingen en evenementen plaats door heel Nederland rondom het thema 'Mondriaan tot Dutch Design - 100 jaar de Stijl, 100 jaar innovatie'.

Een schoolreisje is bij uitstek een dag om je te verwonderen. Zoals ik ruim veertig jaar geleden enthousiast terugkwam uit Antwerpen, kan een nieuwe generatie scholieren verrast worden door de kleuren rood, geel en blauw. 2017 is dan ook een uitstekend moment om met school de verhaallijn 'Mondriaan tot Dutch Design' te ontdekken.

Conrad van Tiggelen



Conrad van Tiggelen is sinds 2011 werkzaam als directeur Marketing bij NBTC. Hij begon zijn loopbaan als productmanager bij een touroperator in België en vervolgde zijn carrière als marketingmanager bij NBTC in Brussel. Daarna vervulde hij diverse buitenlandse managementposities bij NBTC. Hij volgde de NHTV in Breda aangevuld met diverse NIMA marketingstudies en marketingopleidingen aan New York University en de American Marketing Association. Daarnaast volgde hij een Executive Leadership-traject.
 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van aanbiedingen, speciale acties en schoolreisnieuws!